欢迎光临武汉大学经济与管理学院!
English Version设为首页加入收藏联系方式
会议专题 首页 - 会议专题 - 正文
景林珞珈金融论坛--2021秋季家庭金融Workshop
时间:2021-10-18    点击数:

Jinglin Luojia Finance Seminar: Autumn Household Finance Workshop, 2021

日期20211030日(星期六)

场地:经管院A421

主办单位:

武汉大学经济与管理学院金融系

武汉大学金融研究中心

武汉大学金融科技研究中心

 

议程

9:00 – 9:50

1.   环境管制、风险感知与家庭商业保险行为——基于CHFS数据的分析

报告人:吴雨,西南财经大学

9:50 – 10:40

2. 数字金融、流动性约束与代际流动性

报告人:周广肃,中国人民大学

10:40 – 11:00

茶歇

11:00 – 11:50

3. Individualism and Stock   Market Participation

报告人:牛耕,西南财经大学

11:50 – 14:00

午餐:珞珈山庄

14:00 – 14:50

4. 池鱼之殃:上市公司社交媒体联结与股价溢出效应

报告人:郭峰,上海财经大学

14:50 – 15:40

5. Credit   Constraints and Fraud Victimization: Evidence from a Representative Chinese   Household Survey

报告人:高楠,中南财经政法大学

15:40 – 16:00

茶歇

16:00 – 16:50

6. Beauty and Stock Market   Participation

报告人:周洋,武汉大学

晚餐:TBD


 

二、报告人及文章摘要 

1. 吴雨

个人简介吴雨,副研究员,西南财经大学中国家庭金融调查与研究中心副主任。研究方向为家庭金融、货币金融,在《Journal of Corporate Finance》、《经济研究》、《管理世界》、《金融研究》、《统计研究》、《中国农村经济》、《经济学动态》、《Economic Modelling》、《Journal of the Asia Pacific Economy》、《Journal of Consumer Affairs》、《China & World Economy》等期刊发表论文多篇。获第二届孙冶方金融创新奖。

题目:环境管制、风险感知与家庭商业保险行为——基于CHFS数据的分析

摘要:已有研究发现家庭对环境风险的感知会影响家庭的金融行为。运用中国家庭金融调查数据(CHFS),本文借助大气污染防治政策探究了环境管制对家庭商业保险行为的影响,并分析了风险感知在这一过程中发挥的机制作用。研究表明,环境管制政策实施后,家庭主观环境风险感知水平下降,进而商业保险参与意愿与人均保费水平也显著下降。此外,环境风险感知程度越强,商业保险参与意愿下降越明显。进一步地,环境管制政策的实施使得未发生商业保险赔付的家庭参保意愿下降更为明显。可见,家庭参保意愿的下降表明因空气污染而拉升的保险需求并未转化为长效需求。

 

2. 周广肃

个人简介:周广肃,经济学博士,现任中国人民大学劳动人事学院副教授、中国人民大学杰出学者青年学者,曾在美国兰德公司任访问学者、曾任南开大学经济学院讲师和副教授。周广肃博士长期致力于应用经济学领域的研究,重点关注收入不平等、社会流动性、家庭金融等研究议题。他曾在Journal of Population EconomicsReview of Economics of the HouseholdChina Economic Review、《经济研究》、《管理世界》、《世界经济》、《经济学》(季刊)、《金融研究》等中英文期刊上发表学术论文近40篇,主持国家自然科学基金、天津市社科规划项目、中央高校基本科研业务费项目等多项研究课题,出版专著1部。他的研究曾获得刘诗白经济学奖、《经济学》(季刊)最佳论文奖、全国优秀财政理论研究成果二等奖等。

题目:数字金融、流动性约束与代际流动性

摘要:得益于互联网、大数据等信息技术的不断进步,数字金融的蓬勃发展及其带来的经济效应受到越来越多的关注。本文通过将中国数字普惠金融指数和中国家庭追踪调查201420162018年的三期数据进行结合,系统估计了数字金融的发展对收入代际流动的影响。首先,地区数字金融的发展能够显著降低代际收入弹性、促进代际流动和社会公平。其次,机制分析表明,数字金融的发展可以通过缓解家庭的流动性约束进而改善家庭部门人力资本投资、促进教育代际流动,最终对代际流动性产生影响。此外,本文还对数字金融影响的子指标分解和异质性分析进行了讨论,发现数字金融具备的普惠性特征能够改善低收入家庭获得金融服务的可能以及使用金融服务的程度,进一步支持了本文的估计结果和机制分析。

 

3. 牛耕

个人简介牛耕,西南财经大学经济与管理研究院副教授、博士生导师。金融风险管理师(FRM) 持证人。他于荷兰蒂尔堡大学分别获得金融学硕士和经济学博士学位。研究方向:家庭金融、资本市场、数字经济、公共政策。研究成果已发表在国际权威期刊Journal of Banking & Finance, Journal of Economic Behavior & Organization, Demography, China Economic Review等。主持和参与多项国家级和省部级课题。担任四川欧美同学会建言资政专委会委员。

题目Individualism and Stock Market Participation

摘要In this paper, we examine the relation between individualistic culture and household stock market participation. To establish causality, we adopt the epidemiological approach and exploit variations in the level of individualism in second-generation immigrants’ countries of origin. We find that individualism has a positive effect on individuals’ propensity to invest in stocks. This cultural effect is stronger among people with lower socioeconomic status. In addition, individualistic culture increases levels of trust and optimism among households, which are important drivers of stock market participation. Our findings suggest that culture has a persistent and profound effect on household financial risk taking.

 

4. 郭峰

个人简介:郭峰,上海财经大学公共经济与管理学院投资系副教授、北京大学数字金融研究中心特约高级研究员。研究领域包括数字经济与数字金融、机器学习与大数据分析和公共经济学等范畴。在《经济研究》、《经济学季刊》、《管理世界》、Journal of Economic Behavior & Organization等中英文学术期刊上发表论文50余篇,在主流媒体发表经济时评90余篇,出版学术专著3部,参著数部。主持国家社科基金青年、上海市哲学社会科学规划项目、博士后科学基金面上项目等课题10余项。

题目池鱼之殃:上市公司社交媒体联结与股价溢出效应

摘要:投资者在资本市场社交媒体中的广泛讨论与互动,为上市公司之间创造了一种特殊的社交媒体联结关系。本文以东方财富网股吧论坛为对象,研究了上市公司通过社交媒体联结而产生的股价溢出效应。我们研究发现当上市公司被监管处罚后,受处罚公司的股价反应显著为负,同时与该公司存在共享发帖人的公司的股价也显著下跌。同时,进一步的分析也表明个人投资者负面情绪的传染效应是其中的重要影响机制。本文拓展了我们对资本市场股价溢出效应的认识,为加强中国资本市场风险管控提供了启示。

 

 

5. 高楠

个人简介:高楠,中南财经政法大学文澜学院,副教授、副院长,中南财经政法大学文澜青年学者,主要研究方向为制度经济学、发展经济学、家庭金融,在《经济研究》、《管理世界》、《经济学(季刊)》,China Economic Review, CITIES, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, Review of Development Economics等国内外期刊发表论文20篇,主持一项国家自然科学基金课题,曾获第八届高等学校科学研究优秀成果(人文社科类)青年成果奖等奖励。

题目Credit Constraints and Fraud Victimization: Evidence from a Representative Chinese Household Survey

摘要We examine the impact of credit constraints on fraud victimization and underlying mechanisms in Chinese cities. After controlling for household characteristics and regional fixed effects, households facing credit constraints are associated with 2.3 percentage points higher probability of becoming fraud victims, and 20.4 percent higher economic losses from frauds among those being approached. The results are robust when dealing with the endogeneity of credit constraints and when addressing sample selection bias. Further analyses show that the personal discount rate and the need for social network expansion are critical pathways via which credit constraints affect fraud victimization.

 

6. 周洋

个人简介:周洋,武汉大学经济与管理学院金融系副教授。主要研究领域为家庭金融。周洋老师2014年毕业于荷兰蒂尔堡大学,获金融学博士学位。在Journal of Financial and Quantitative Analysis, Journal of Economic Behavior and Organization, Journal of Banking and FinanceJournal of Futures Market等国际著名金融学杂志上发表论文7篇。周洋老师讲授课程包括家庭金融学、金融市场学、投资学等。

题目Beauty and Stock Market Participation

摘要This paper investigates whether beauty affects investment decisions. Using data from two US household surveys, we find that attractive individuals are more likely to hold stocks in their portfolios than less attractive analysts. We consider several potential mechanisms that could drive the relationship between beauty and stock market participation. We find that sociability plays a more important role in explaining the beauty effect than other traditional factors associated with beauty, e.g., cognitive skills and labor income. Furthermore, we find that facial attractiveness in high school has a long-run effect on stock market participation in old age. In contrast to the previous literature that mainly focuses on the beauty premium in the labor markets, our study indicates that the equity premium is an important factor underlying the economic return to beauty.